कानुन निर्माणमा यतिधेरै विवाद किन आइरहेको छ भन्ने बारेमा सोच्न सरकारले ढिला गर्नु हुँदैन ।
कानुनको मस्यौदा वर्तमान संघीय प्रणालीमा सम्बन्धित मन्त्रालयबाट सुरु हुन्छ । यसैबेला चाहिएको सरोकार समूह वा पीडित वा लाभग्राहीहरुसँग छलफल गरेर अगाडि बढ्ने हो ।
मस्यौदा लेखन बाहिरैबाट सुरु भएको अवस्थामा पनि औपचारिक रुपमा मन्त्रालयमार्फत नै यसले प्रवेश पाउनु पर्ने हुन्छ । त्यस्तो मस्यौदा विषयगत रुपमा सबै पक्ष हल गरेर सम्बन्धित मन्त्रालयले कानुन, न्याय तथा संसदीय मामिला मन्त्रालय पठाइने प्रचलन छ ।
यसरी पठाइएको मस्यौदालाई कानुन, न्याय तथा संसदीय मामिला मन्त्रालयले आफ्नो मस्यौदा शाखा मार्फत परिमार्जन गर्दछ । यस्तो परिमार्जनको मूल उद्देश्य संविधानको सर्वोच्चता कायम गर्ने, प्रचलित कानुन प्रणालीको मातहत ल्याउने, विद्यमान ऐनहरुसँग सामञ्जस्यता कायम गर्ने तथा कानुनी मस्यौदाका मापदण्डहरु समेत कायम गर्ने उद्देश्य राखिन्छ । यसबेला पनि यसलाई जनताको प्रतिक्रियाका लागि सार्वजनिक गर्न सकिन्छ । आवश्यकता परेमा सार्वजनिक सुनुवाई नै पनि गर्न सकिन्छ ।
यो मन्त्रालयले ‘क्लियरेन्स्’ दिएपछि मात्र त्यस्तो मस्यौदा सम्बन्धित मन्त्रालय वा मन्त्रीकहाँ फर्कन्छ ।
त्यसरी फर्किएको त्यस्तो मस्यौदालाइ सम्बन्धित मन्त्रीले संसदमा प्रस्तुत गर्नुभन्दा पहिले मन्त्रिपरिषद्को सहमति आवश्यक हुन्छ । यो सहमति भनेको मूलतः प्रधानमन्त्रीको सहमति हो ।
मन्त्रिपरिषदले सहमति दिनुभन्दा पहिले आफ्नो विधायन समितिबाट त्यस्तो मस्यौदाको पुनरावलोकन गराउने प्रचलन छ । उपसमिति गठन गरेर पनि यसलाई अध्ययन गराउन सकिन्छ । त्यसपछि मात्र उक्त मस्यौदाले प्रधानमन्त्रीको संरक्षण पाउने हो ।
यो प्रक्रियामा पाइला पाइलामा सम्झौता भएकाले स्वयम् प्रधानमन्त्रीले पनि बाहिर देखा परेका विवादहरु किन निरन्तर आइरहेका छन् ? भनेर बुझ्न नपाएको देखिन्छ । निरन्तर दोहोरिरहेका समस्याहरुको प्राथमिक कारण या त मस्यौदा गर्ने मस्यौदाकारहरु हुन्, वा सम्बन्धित मन्त्री । तर अपजसको भाग सामान्यतः उनीहरुले बोक्नु परेको छैन । त्यसैले संसदभित्रका प्रक्रियाहरुलाई अनावश्यक रुपमा हतार गर्नु हुँदैन ।
संसदमा पु¥याइने प्रत्येक विधेयक नेपाल सरकारको प्रस्ताव हो । त्यो प्रस्तावलाई खुला प्रक्रियाका आधारमा छलफल गरी निर्णय गर्ने ठाउँ संसद नै हो । संसदीय प्रक्रियाहरुले गर्छु भन्ने सरकारलाई जहिले पनि पर्याप्त मलजल दिन सक्छ ।
संसद नपुगुञ्जेलसम्म सरकारका कुनै पनि विधेयक स्वयम् सत्तारुढ संसदीय दलका सदस्यहरुले पनि हेर्न पाएका हुँदैनन् । उनीहरुलाई सरकारले यो अवसर संसदीय प्रक्रियामार्फत नै दिने हो ।
पूर्ण सदनमा विधेयकको सैद्धान्तिक छलफल पछि सामान्यतया जब यो सम्बन्धित समितिमा पुग्दछ, यसले दलगत रुपमा नभई समितिका सबै सदस्यहरुको सहकार्यमा सप्रिने मौका पाउँदछ ।
त्यहाँ सत्तारुढ दलका सदस्यहरुले प्रतिपक्षका सदस्यहरुसँग दलगत धारणा नराखिकन विषयगत उपयुक्तताका आधारमा मिल्ने मिलाउने कार्य गर्दछन् । यस कार्यका लागि सम्बन्धित मन्त्री वा मन्त्रालयले सकेको सहयोग गर्दछ ।
संसदीय प्रणालीमा मूलतः सरकारको चाहना बमोजिम सबै निर्णय गरिन्छन् । कानुन निर्माणमा पनि त्यस्तै हो ।
तर सरकारले अनावश्यक विषयहरुमा अडान लिनु हुँदैन । अडान लिएका विषयहरु सिद्धान्तनिष्ठ हुनु पर्दछ । गरिएका निर्णयहरुको सबै पक्ष सार्वजनिक हुनु पर्दछ । आज जित्नेले के मा जित्यो र हार्नेले के मा हा¥यो भन्ने बारेमा आम जनता प्रशिक्षित हुन पाउनु पर्दछ ।
अहिले जे भइरहेको छ, समग्रमा केटाकेटीको खेल जस्तो देखिन्छ । यसमा सबै पक्षबाट परिपक्वताको आशा गरिन्छ ।
नया तथा संशोधन ऐनहरुमा किन यति धेरै विवाद ?
कानुन निर्माणमा यतिधेरै विवाद किन आइरहेको छ भन्ने बारेमा सोच्न सरकारले ढिला गर्नु हुँदैन ।
कानुनको मस्यौदा वर्तमान संघीय प्रणालीमा सम्बन्धित मन्त्रालयबाट सुरु हुन्छ । यसैबेला चाहिएको सरोकार समूह वा पीडित वा लाभग्राहीहरुसँग छलफल गरेर अगाडि बढ्ने हो ।
मस्यौदा लेखन बाहिरैबाट सुरु भएको अवस्थामा पनि औपचारिक रुपमा मन्त्रालयमार्फत नै यसले प्रवेश पाउनु पर्ने हुन्छ । त्यस्तो मस्यौदा विषयगत रुपमा सबै पक्ष हल गरेर सम्बन्धित मन्त्रालयले कानुन, न्याय तथा संसदीय मामिला मन्त्रालय पठाइने प्रचलन छ ।
यसरी पठाइएको मस्यौदालाई कानुन, न्याय तथा संसदीय मामिला मन्त्रालयले आफ्नो मस्यौदा शाखा मार्फत परिमार्जन गर्दछ । यस्तो परिमार्जनको मूल उद्देश्य संविधानको सर्वोच्चता कायम गर्ने, प्रचलित कानुन प्रणालीको मातहत ल्याउने, विद्यमान ऐनहरुसँग सामञ्जस्यता कायम गर्ने तथा कानुनी मस्यौदाका मापदण्डहरु समेत कायम गर्ने उद्देश्य राखिन्छ । यसबेला पनि यसलाई जनताको प्रतिक्रियाका लागि सार्वजनिक गर्न सकिन्छ । आवश्यकता परेमा सार्वजनिक सुनुवाई नै पनि गर्न सकिन्छ ।
यो मन्त्रालयले ‘क्लियरेन्स्’ दिएपछि मात्र त्यस्तो मस्यौदा सम्बन्धित मन्त्रालय वा मन्त्रीकहाँ फर्कन्छ ।
त्यसरी फर्किएको त्यस्तो मस्यौदालाइ सम्बन्धित मन्त्रीले संसदमा प्रस्तुत गर्नुभन्दा पहिले मन्त्रिपरिषद्को सहमति आवश्यक हुन्छ । यो सहमति भनेको मूलतः प्रधानमन्त्रीको सहमति हो ।
मन्त्रिपरिषदले सहमति दिनुभन्दा पहिले आफ्नो विधायन समितिबाट त्यस्तो मस्यौदाको पुनरावलोकन गराउने प्रचलन छ । उपसमिति गठन गरेर पनि यसलाई अध्ययन गराउन सकिन्छ । त्यसपछि मात्र उक्त मस्यौदाले प्रधानमन्त्रीको संरक्षण पाउने हो ।
यो प्रक्रियामा पाइला पाइलामा सम्झौता भएकाले स्वयम् प्रधानमन्त्रीले पनि बाहिर देखा परेका विवादहरु किन निरन्तर आइरहेका छन् ? भनेर बुझ्न नपाएको देखिन्छ । निरन्तर दोहोरिरहेका समस्याहरुको प्राथमिक कारण या त मस्यौदा गर्ने मस्यौदाकारहरु हुन्, वा सम्बन्धित मन्त्री । तर अपजसको भाग सामान्यतः उनीहरुले बोक्नु परेको छैन । त्यसैले संसदभित्रका प्रक्रियाहरुलाई अनावश्यक रुपमा हतार गर्नु हुँदैन ।
संसदमा पु¥याइने प्रत्येक विधेयक नेपाल सरकारको प्रस्ताव हो । त्यो प्रस्तावलाई खुला प्रक्रियाका आधारमा छलफल गरी निर्णय गर्ने ठाउँ संसद नै हो । संसदीय प्रक्रियाहरुले गर्छु भन्ने सरकारलाई जहिले पनि पर्याप्त मलजल दिन सक्छ ।
संसद नपुगुञ्जेलसम्म सरकारका कुनै पनि विधेयक स्वयम् सत्तारुढ संसदीय दलका सदस्यहरुले पनि हेर्न पाएका हुँदैनन् । उनीहरुलाई सरकारले यो अवसर संसदीय प्रक्रियामार्फत नै दिने हो ।
पूर्ण सदनमा विधेयकको सैद्धान्तिक छलफल पछि सामान्यतया जब यो सम्बन्धित समितिमा पुग्दछ, यसले दलगत रुपमा नभई समितिका सबै सदस्यहरुको सहकार्यमा सप्रिने मौका पाउँदछ ।
त्यहाँ सत्तारुढ दलका सदस्यहरुले प्रतिपक्षका सदस्यहरुसँग दलगत धारणा नराखिकन विषयगत उपयुक्तताका आधारमा मिल्ने मिलाउने कार्य गर्दछन् । यस कार्यका लागि सम्बन्धित मन्त्री वा मन्त्रालयले सकेको सहयोग गर्दछ ।
संसदीय प्रणालीमा मूलतः सरकारको चाहना बमोजिम सबै निर्णय गरिन्छन् । कानुन निर्माणमा पनि त्यस्तै हो ।
तर सरकारले अनावश्यक विषयहरुमा अडान लिनु हुँदैन । अडान लिएका विषयहरु सिद्धान्तनिष्ठ हुनु पर्दछ । गरिएका निर्णयहरुको सबै पक्ष सार्वजनिक हुनु पर्दछ । आज जित्नेले के मा जित्यो र हार्नेले के मा हा¥यो भन्ने बारेमा आम जनता प्रशिक्षित हुन पाउनु पर्दछ ।
अहिले जे भइरहेको छ, समग्रमा केटाकेटीको खेल जस्तो देखिन्छ । यसमा सबै पक्षबाट परिपक्वताको आशा गरिन्छ ।
Related Posts
Nepal’s Supreme Court Orders Against Prime Minister Prachanda Over Responsibility for Insurgency Deaths
सत्य निरूपण तथा मेलमिलाप आयोग र बेपत्ता पारिएका व्यक्तिको छानबिन आयोग ऐनको संशोधन विधेयक
Artificial Intelligence (AI) Development and Its Law and Ethics in Nepal
किसुनजीलाई बीपीले दिएको संज्ञा ‘इन्करिजिबल अप्टिमिस्ट’
President Paudel summons constitutional experts to discuss formation of new govt
UML Chair Oli prepares for premiership as Dahal-led govt fails to secure trust vote
सर्वोच्च प्रशासनको सूचनाले न्यायाधीश नै असन्तुष्ट, ‘जिरो आवर’मा छलफल हुने